بررسی اثرات گلوکوکورتیکوئیدها بر سیستم ایمنی برخی از موجودات زنده

پایان نامه
چکیده

رساله در چهارفصل تهیه گردیده است : فصل نخست فیزیولوژی و آندوکرینولوژی گلوکوکورتیکوئیدها شروع و به بررسی رشد جنینی، تشکیلات آناتومیکی غدد کلیوی، ناحیه بندی قسمت قشری غده فوق کلیوی، ساختمان شیمیائی هورمونها، انتقال خون در هورمونها و اثرات گلوکوکورتیکوئیدها و کمبود و زیادتی آن در بدن حیوان و اثرات آن در قسمتهای مختلف بدن از جمله برکبد، سلولهای چربی، عضلات ، استخوان، غضروف و پوست ، سیستم گردش خون، سیستم عصبی، دستگاه گوارش و کلیه، زایمان و استرس می پردازد. فصل دوم، به بررسی پیرامون سیستم ایمنی تحت عناوین زیر می پردازد: ایمنی اختصاصی و غیر اختصاصی، پاسخهای ایمنی اختصاصی، ایمنی هومورال و سلولی، ایمنی و ازدیاد حساسیت ، ایمنی نسبت به عفونتها، ایمنی در برابر تومورها، ایمنی پیوند و بیماریهای خودایمن. فصل سوم، به بررسی مقدمه و تاریخچه و مکانیسم اثر گلوکوکورتیکوئیدها بر سیستم ایمنی، مکانیسم مولکولی و اثرات مختلف گلوکوکورتیکوئیدها پرداخته است . درفصل چهارم نگارنده به بررسی پیرامون کاربردهای درمانی گلوکوکورتیکوئیدها با عناوین زیر پرداخته است : ترکیبات موجود، اصول کلی درمان با گلوکوکورتیکوئیدها، عوارض کلینیکی و استفاده های درمانی از گلوکوکورتیکوئیدها پرداخته و درانتها بحث و نتیجه کرده است .

منابع مشابه

موجودات زنده پرکامبرین

تا چند سال قبل موجودات زنده پر کامبرین یعنی موجوداتی که قبل از 500 تا 1000 میلیون سال پیش زندگی میکردند بسیار نادر بود اما اخیرا تعداد بیشماری فسیل پر کامبرین در جنوب استرالیا پیدا شده است.

متن کامل

پپتیدهای ضدمیکروبی عامل مهم ایمنی زیستی در موجودات زنده چند سلولی

به­ طور کلی، موجودات زنده چند سلولی در هماهنگی با میکروب­ها زندگی می­کنند. قرنیه­ ی چشم یک حیوان تقریبا همیشه فاقد علایم عفونت است. حشره بدون لنفوسیت و پادتن رشد و نمو می­کند. دانه ­ی گیاه به خوبی از بین میکروب­های خاک جوانه می­زند. چه طور این اتفاق می­افتد؟ گیاهان و جانوران هر دو پپتیدهای ضدمیکروبی موثر و متنوعی دارند، که برای دفع انواع میکروب­ها، از جمله باکتری­ها، قارچ­ها، ویروس­ها و تک سلول...

متن کامل

تاثیر عوامل کیهانی در انقراض موجودات زنده

یکی از پدیده­ های مهم در تکامل جانداران، انقراض (Extinction) می ­باشد. انقراض یک گونه، زمانی اتفاق می­ افتد که موجودات قادر به سازش در مقابل تغییرات ناگهانی محیط نمی­ باشد. زمین سیاره­ای بسیار پویا می­ باشد و در مقابل بسیاری از تغییرات خارجی مقاومت نموده و منجر به ثبات شرایط زیستی می­ شود. ولی در برخی از زمان ها تغییرات محیطی بسیار شدید می ­باشد از عوامل مهم تغییرات محیطی می­ توان به برخورد شخا...

متن کامل

موجودات زنده پرکامبرین

تا چند سال قبل موجودات زنده پر کامبرین یعنی موجوداتی که قبل از 500 تا 1000 میلیون سال پیش زندگی میکردند بسیار نادر بود اما اخیرا تعداد بیشماری فسیل پر کامبرین در جنوب استرالیا پیدا شده است.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه ارومیه

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023